Αρχική Δημοσίευση από τον/την
solonlakis
Σε αυτό το σημείο το Arrival αστόχησε και δεν ξέφυγε από την πεπατημένη "ότι γίνεται στις ΗΠΑ είναι το καλύτερο σε όλο τον κόσμο". Θα μπορούσε να προχωρήσει πολύ παραπέρα δείχνοντας πόσο σημαντικό είναι να αλλάξεις προοπτική χρησιμοποιώντας μιαν άλλη γλώσσα αλλά δεν το έκανε.
Στο κομμάτι που παρέθεσες, αναφέρομαι στο γεγονός οτι δεν υπάρχει λέξη στην ανθρώπινη γλώσσα (σε οποιαδήποτε γλώσσα και όχι μόνο στην αγγλική) που να ορίζει το non zero sum game. Και στέκομαι στην διαπίστωση χαρακτηρίζοντάς τη θλιβερή, διότι αντικατοπτρίζει τον τρόπο που σκέφτεται και ενεργεί ο άνθρωπος. Από εκεί και πέρα, το γεγονός οτι ο πλούτος μιας γλώσσας της επιτρέπει να γεννά νέες λέξεις με τον τρόπο που περιγράφεις, προφανώς και δεν αμφισβητείται, όμως δεν απαντά στο πρόβλημα που περιέγραψα. Το είπες και μόνος σου, η λέξη "αμφικερδές" δεν υπάρχει πουθενά. Και δεν υπάρχει, παρά το γεγονός οτι η γλώσσα διαθέτει τους μηχανισμούς για να τη δημιουργήσει, ακριβώς διότι δεν προέκυψε ποτέ ανάγκη για να υπάρξει, σ' έναν πολιτισμό που είναι χτισμένος πάνω σε κερδισμένους και χαμένους.
Από εκεί και πέρα, η ταινία πραγματεύεται τις δυνατότητες της γλώσσας ως εργαλείο έκφρασης και επικοινωνίας, τη συνδέει με την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, την ανάπτυξη του εγκεφάλου και κατ επέκταση τον διαφορετικό τρόπο σκέψης ανάλογα με τη γλώσσα που μαθαίνει. Και δεν σταματά εκεί, εισχωρεί ακόμα βαθύτερα εξερευνώντας τη σύνδεση μεταξύ γλώσσας και αισθήσεων, τον τρόπο που ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον κόσμο, τη σχέση του με το χώρο και το χρόνο, επαναπροσδιορίζοντας τη συναίσθηση και την επίγνωση της ίδιας του της ύπαρξης και της θέσης του στο σύμπαν. Από αγγλικά μέχρι κινεζικά, πορτογαλικά και φαρσί, η ταινία κάνει όλες τις αναφορές που απαιτούνται για να αναπτύξει τις θεματικές της, αποδεχόμενη εξαρχής οτι οι γλώσσες που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος στον μικρόκοσμό του δεν επαρκούν για να ξεκλειδώσουν τα μυστικά της δημιουργίας. Και διάολε, το πετυχαίνει κάνοντας με απόλυτη προσήλωση αυτό για το οποίο την κατηγορείς οτι δεν έκανε, εξερευνώντας απ' την αρχή ως το τέλος το πόσο σημαντικό είναι ν' αλλάζει κανείς προοπτική χρησιμοποιώντας μια άλλη γλώσσα.
Έχει ξεφύγει η ταινία, βρίσκεται αλλού, κινείται σε κοσμική προοπτική. Προσωπικά προτιμώ να φύγω μαζί της παρά να μείνω πίσω και να συζητώ για "αμερικανιές" (που έτσι κι αλλιώς η ταινία δεν θεωρώ πως έχει καμία σχέση μ' αυτό που περιγράφεις). Πέρα απ' το οτι το συγκεκριμένο νήμα δεν προσφέρεται, δεν βρίσκω και κανένα απολύτως ενδιαφέρον σε κινηματογραφική συζήτηση μ' αυτούς τους όρους.